OMA - Luovien palveluiden vallankumous

Luovat alat ovat jääneet jälkeen digitalisaatiossa: Elämys- ja kulttuuripalvelut myydään edelleen manuaalisesti ja tiskin alta. OMA-hanke mahdollistaa kulttuuri- ja elämyspalvelujen fiksumman myynnin ja välittämisen.

Tällä hetkellä hankkeen selvitystyöhön on ottanut osaa 1000 vastaajaa, mukana on 250 pilotista kiinnostunutta luovan alan yrittäjää ja lisäksi teemme 15 kunnan kanssa kehitysohjelmaa digimalleihin siirtymisestä.
MacBook mockup
Yhteistyössä
Company logo
Company logo
Company logo
Company logo
Company logo
Company logo
Company logo
Company logo
Luovat alat digiin ja kasvuun

Mikä OMA-hanke ja miksi?

Hankkeen avulla luovan alan toimijoille luodaan mahdollisuuksia aloittaa digimyynti ja laajennetaan ymmärrystä digimyynnin hyödyistä.

Mikä?

OMA on opetus- ja kulttuuriministeriön tukema hanke (540 000 €, 2 vuotta), jolla kehitetään luovien alojen digitaalista myyntiä ja välittämistä.

Kenelle?

Kehitämme mallia erityisesti sivistys- ja opetustoimen, sotesektorin ja yrityssektorin tarpeisiin yhdessä luovan alan toimijoiden kanssa.
iPhone mockup

Mitä?

Toteutamme laajan selvitystyön ja rakennamme koko alaa hyödyttävän digitaalisen välittämisen mallin.

Miksi?

Kulttuurialat ovat pahasti jäljessä digitaalisesta kehityksestä. Kasvua voidaan saada aikaan siirtymällä aikaa säästäviin ja myyntiä lisääviin digitaalisiin malleihin.

1000 vastaajaa

kantoi kortensa kekoon hankkeen laajassa selvitystyössä.

250
yrittäjää

esitti kiinnostuksensa osallistua yrittäjille suunnattuun pilottiimme.

15
kuntaa

osallistuu hankkeessa toteutettavaan kuntien pilottiohjelmaan.
Tule mukaan

Hanke on käynnissä!

Gigle on kehittänyt digitaalisen työkalun, joka on suunniteltu erityisesti luovien palveluiden myynnin ja välittämisen automatisointia varten. Toimiva teknologia ei kuitenkaan yksin riitä – tarvitaan rohkeutta muuttaa toimintatapoja manuaalisesta digitaaliseen.

Jotta koko ekosysteemi siirtyisi nykyaikaan, kehitämme toimivaa mallia yhdessä alan toimijoiden kanssa. Hankkeesta hyötyvät sekä ostajat, myyjät että välittäjät: Keväällä 2024 käynnistynyt laaja selvitystyö kerää lukuja ja tietoa luovien palveluiden kysynnästä, pullonkauloista ja parhaista käytännöistä.

Selvitystyö kattaa sekä julkiset että yksityiset toimijat. Hankkeessa luodaan malli, jonka kuka tahansa voi ottaa käyttöön omiin tarpeisiin sopivilla työkaluilla.

Hankekumppaneina Giglellä on mm. 17 kuntaa, Teatterikeskus, muotoilutoimisto Hathunters, improvisaatioteatteri Stella Polaris, Luckan, Turun Taiteentalo, Suomen Yrittäjät ja lukuisia muita tahoja. Selvitystyön kyselyä ovat olleet koostamassa kumppanien ja Giglen tiimin lisäksi teatteritaiteen tohtori Pia Houni ja ohjelmistoliiketoiminnan emeritusprofessori Jyrki Kontio.
Dashboard mockup
Lukuja luovan alan tutkimuksesta

Mitä luovan alan toimijoille kuuluu?

Me kysyimme, ja yli 1000 luovan alan ammattilaista ja heidän asiakastaan kertoivat, mitä palveluita he myyvät, ostavat ja välittävät – ja mistä kanavista!
80 %
Ostaa palvelut yksittäisiltä tekijöiltä
75 %
Voisi panostaa enemmän myyntiin ja markkinointiin
38 %
Hyödyntää tekoälyä työssään aktiivisesti
4 %
Kokee, että puhe rahasta vie taiteen uskottavuuden pois
Arrow Image