Gigle ja Espoo: Uudenlainen digitaalinen palvelukanava välittää taidetta ja kulttuuria ikäihmisille
"Aiemmin tilausprosessimme on ollut työläs sekä meille että taiteilijoille ja esitysten tilaajille. Pilottijakso on vasta käynnistynyt, mutta Gigle-palvelun käyttö sujuvoittaa jo nyt työtämme huomattavasti ja vielä näyttääkin hyvältä,” kertoo erityisasiatuntija Elina Pulli Espoon kulttuuripalveluista."
Gigle on erikoistunut tilausohjelmien tuotteistamiseen ja nopeaan välittämiseen. Espoossa Kulttuurin edistäminen ja kumppanuudet -palvelualueella oli tarve selkiyttää prosesseja ja helpottaa kulttuuri- ja taidepalvelujen välittämistä muun muassa hyvinvointialueuudistuksen vuoksi ja myös kaupungin omien toimijoiden kesken. Yhteistyö starttasi loppukeväästä 2023.
Yhteistyössä pilotoitiin mallia, jossa artistien sisällöt tuotteistetaan ja siirretään digipalveluun helposti tilattaviksi kokonaisuuksiksi.
Giglen palvelu integroitiin Espoon kaupungin sivustolle, josta erikseen nimetyt hoivakodit ja palvelukeskukset pääsivät tilaamaan sisältöjä. Mallilla helpotetaan kaikkien eri osapuolten työtä.
”Aloitimme Kulttuuriketju-palvelumallin pilotin Giglen kanssa, koska halusimme uudistaa tapaa, jolla välitämme taidetta ja kulttuuria ikäihmisten hoivakoteihin ja palvelutaloihin. Aiemmin tilausprosessimme on ollut työläs sekä meille että taiteilijoille ja esitysten tilaajille. Pilottijakso on vasta käynnistynyt, mutta Gigle-palvelun käyttö sujuvoittaa jo nyt työtämme huomattavasti ja vielä näyttääkin hyvältä,” kertoo erityisasiatuntija Elina Pulli Espoon kulttuuripalveluista.
Yhteistyössä on huomioitu kuntasektorin toimintamallit, minkä vuoksi Giglen palvelua on myös kehitetty vastaamaan Espoon kaupungin erityisiin tarpeisiin.
Yhteistyön tavoitteena on edistää monipuolisten sisältöjen löytymistä, helpottaa hoivakotien tilausprosessia ja edistää artistien tuotteistamisosaamista. Kokonaisuus onkin sisältänyt myös työpajatoimintaa, jossa artistien luomia sisältöjä on viety Giglen palveluun ja samalla on huomioitu muun muassa saavutettavuuteen ja tuotteistamiseen liittyviä asioita.
Monipuolista yhteistyötä
Gigle on tehnyt aiemminkin yhteistyötä kulttuurihyvinvoinnin teemojen parissa työskentelevien toimijoiden kanssa ja toteuttanut erilaisia selvityksiä ja hankkeita.
“Maailma muuttuu ja ihmiset tottuvat tilaamaan kaiken verkossa – Amazon, Wolt ja muut automatisoivat tilausprosessia ja ovat jo muuttaneet ihmisten käytöstä ja odotuksia eri palveluista. Olemme huomanneet, että pahimmillaan täysin tuotteistamaton tarjonta yhdistettynä exceliin tai PDF-malliseen tuotekorttiin ovat nykyään tilaajalle erittäin vaikea yhdistelmä”, kertoo Giglen toimitusjohtaja Inkeri Borgman.
Giglen palvelu mahdollistaa tehokkaan luovan alan palveluiden tuotteistamisen, kuvien ja videoiden hyödyntämisen ja myös saatavuuden vahvistamisen. Palvelu automatisoi manuaalisia työvaiheita ja helpottaa sekä tilaajien, artistien, välittäjien että kaupunkien ja kuntien arkea.
“Yhteistyö uranuurtajana toimivan Espoon Kulttuurin edistäminen ja kumppanuudet -palvelualueen kanssa on toiminut hienosti ja olemme iloisia siitä, että voimme yhdessä pilotoida Giglen käyttöä myös kaupungin sisäisenä työkaluna”, mainitsee Borgman.
Gigle on kehittänyt Business Finlandin RRF-rahoituksella ekosysteemiä, jossa yhdessä kaupassa tarjolla olevat artistit voivat jakaa sisältöjään myös esimerkiksi muiden kaupunkien tai vaikkapa ohjelmatoimistojen sivustoille – tietysti kaupan omistajien luvalla.
Oletko kiinnostunut helpommasta tavasta tuotteistaa ja välittää luovan alan palveluita?
Jos haluat saada Giglen käyttöön omaan organisaatioon tai esimerkiksi kaupunkiin tai kuntaan, ota yhteyttä: inkeri@gigle.fi tai surffaile osoitteeseen www.gigle.fi/varaa-esittely