Blog Image

Gigle ja Teatterikeskus: Kulttuurihyvinvointipalveluiden ja sotesektorin yhteistyön kehittäminen

Teatterikeskuksella oli yhteistyön alkaessa tarve helpottaa ja kehittää kulttuurihyvinvointiin keskittyneiden palveluiden tilausprosessia sotesektorin ja omien jäsenorganisaatioiden välillä.

Teatterikeskus näkee pitkäjänteisen yhteistyön sotesektorin ja jäenorganisaatioiden välillä parantavan muun muassa toiminnan ennustettavuutta, osallistujien sosiaalista osallistumista ja kaikkien osapuolien resurssien tehokasta käyttöä.

Kehitystyöllä vastataan yhteen Teatterikeskuksen kulttuuripoliittisista tavoitteista eli kulttuurihyvinvointityön vieminen hankeluonteisesta rahoituksesta pysyvään rahoitukseen.

Selvitystyö uudenlaisen digipalvelun juurruttamisesta hoivakotien toimintaan

Giglen käyttöönotto on helppoa ja palvelu asentuu sivustolle minuuteissa.

Joskus yhteistyökumppanimme kuitenkin kehittävät itselleen tai alalle täysin uudenlaista toimintaa ja kaipaavat apua myös muun muassa tuotteistamisessa, markkinoinnissa, viestinnässä, kohderyhmäymmärryksen lisäämisessä tai vaikkapa asiakkaalle tuotettavan lisäarvon muotoilussa.

Giglen koulutus- ja konsultointipalvelut tarjoavat apua myös tähän.

Teatterikeskuksen kanssa sovittiin heti alkuun laajemmasta yhteistyöstä, joka sisälsi digipalvelun lisäksi selvitystyön siitä, miten Teatterikeskuksen uusi palvelu voidaan juurruttaa osaksi hoivakotien toimintaa.

Koska Teatterikeskus edustaa vapaan kentän ammattiteattereita, jotka ovat tottuneet kiertämään esitystilasta toiseen, alan toimijoille usein tärkeälle tuotteistamisen työpajalle ei ollut heti alkuun tarvetta.

Vapaan kentän toimijat ovat ketteriä ja halukkaita tuomaan taiteensa sinne, missä sitä tarvitaan. Joukossamme on aktiivisia kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisia, jotka vaikuttavat ympäri Suomea. Kysymys oli, kuinka saisimme helpotusta tilaamiskäytäntöjen vaihtelevuuteen? Haluamme, että prosessi on selkeä, helppo ja turvallinen kaikille. Taide sitten voi yllättää, jos niin on sovittu.”  Teatterikeskuksen kehittämispäällikkö Anu Karanto kertoo yhteistyön motiiveista.

Selvitystyössä tavoitteita oli kaksi:

(1) kartoittaa sotetoimijoiden suurin haaste tilausprosessissa ja

(2) tunnistaa lisäarvo, jota Teatterikeskus sotesektorin asiakkailleen tuottaa.

Selvitystyö koostui kahdesta osasta:

  1. Alan toimijoiden haastattelut, joihin rakennettiin kysymysrunko ja valittiin haastateltavat kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijoista, soteorganisaatioiden johtajista sekä varsinaisista hoivakotien työntekijöistä.
  2. Tämän jälkeen muotoilimme saadun tiedon pohjalta viestin ja laitoimme viestin eteenpäin noin 40 sotealan toimijalle.

Mitä saavutettiin?

Selvitystyö toi kokonaisuudessaan paljon tietoa, auttoi muotoilemaan viestinnällistä tulokulmaa ja mahdollisti ihan konkreettisia tapaamisia potentiaalisen asiakasorganisaatioiden kanssa selvitystyön jälkeen.

Vaikka Giglen tiimi on toteuttanut aiemminkin kulttuurihyvinvoinnin hankkeita ja selvityksiä, muun muassa Avek-rahoitteisen hankkeen vuosien 2021–2022 aikana, toi Teatterikeskuksen kanssa toteutettu yhteistyö taas paljon lisänäkemystä sotesektorin kipupisteisiin, tuotettavaan lisäarvoon sekä tulevaisuuden kehityspolkuihin”, kertoo Giglen toimitusjohtaja Inkeri Borgman.

Kurkkaa Giglen koulutukset ja palvelut sisältö: gigle.fi/palvelut

Ota yhteyttä

Autamme sekä yksityisiä että julkisia organisaatioita siirtymään palveluiden välittämisen manuaalisista prosesseista digitaaliseen.

Ota yhteyttä
Arrow Image