Kasvun avaimet vuodelle 2025
Moni haluaa kasvattaa myyntiään tai tehostaa työskentelyprosessejaan, mutta arkisessa aherruksessa on vaikea nähdä, miten omaa toimintaa kannattaisi lähteä kehittämään. Kasvua luovan alan palveluille -raportissamme on hahmoteltu olennaiset kasvun avaimet. Ne perustuvat OMA-hankkeen selvitystyössä saatuun tietoon ja sen analyysiin, peilaten myynnin murrosta ja kansainvälistä kasvua.
Jos et ehtinyt vielä lukea raporttia, näillä ajatuksilla voit lähteä kasvattamaan palveluidesi myyntiä tai tukemaan niitä yrittäjiä ja organisaatioita, jotka haluavat kehittää toimintaansa.
Luovien ja kultuuripalveluiden kysyntä ja tarjonta
1. Asiakkaat etsivät palveluja pääsääntöisesti digitaalisista kanavista. Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, jos palvelut eivät ole löydettävissä Googlen tai tekoälyn avulla.
2. Asiakkaat kaipaavat selkeästi tuotteistettuja palveluja jo siinä vaiheessa, kun tekijä ensimmäisen kerran lähestyy asiakasta.
3. Taiteilijat ja yrittäjät ovat valmiita julkaisemaan hintansa, mikä tarkoittaa sitä, että kilpailuetua pitää hakea muista asioista.
4. On tapahduttava iso muutos tekijälähtöisestä ajattelusta asiakaslähtöiseen ajatteluun. Tämä näkökulman muutos auttaa myös löytämään ja säilyttämään fokuksen.
5. On tärkeää ymmärtää, että myyntityö synnyttää kuluja, mutta tuottaa myös arvoa. Kuluja syntyy joka tapauksessa, oli myynnin tekijänä sitten palveluntarjoaja, välittäjätoimija tai palkattu asiantuntija.
Luovan alan myyntiosaaminen
6. Luovaa palvelua on vaikea myydä, jos sille ei ole todennettua kysyntää.
7. Luovan työn lisäarvo pitää pystyä kommunikoimaan, jotta siitä halutaan maksaa.
8. Työn tuottavuus liittyy suoraan myös tekijöiden jaksamiseen. Senkin vuoksi siitä tulee puhua enemmän.
9. Yrittäjyys- ja kasvuhalukkuutta tulee tukea kaikilla tasoilla.
10. Asenne ansainnan tavoitteelliseen rakentamiseen tulisi olla alan koulutuksen ytimessä.
Luovien ja kulttuurialojen asenteet
11. Ennakkoasenteesta, että luovat alat ovat huonoja tai haluttomia oppimaan liiketoimintataitoja, on päästettävä irti.
12. Suurin osa kokee voivansa vaikuttaa omaan menestykseensä ja talouteensa, vaikka apurahoillakin on tärkeä rooli.
13. Alan kehityshalukkuuteen kannattaa nyt tarttua, sillä innovaatiot ja kasvu kiinnostavat alan toimijoita.
14. Rahapuhetta ei tarvitse pelätä, sillä se ei vie taiteen uskottavuutta.
15. Positiivinen asenne myyntiin ja kasvuun ei saa vähentää taiteilijan tai luovan alan tekijän arvoa.
Digitaalisuus ja data palveluiden myynnissä ja välittämisessä
16. Digitaalisen myynnin tulee olla jokaisen palveluja tarjoavan toimijan strategiassa, sillä muuten ala jää jälkeen myynnin murroksessa.
17. Mikään teknologia ei auta, jos palvelut eivät tuota riittävästi lisäarvoa asiakkaalle.
18. On tärkeää ymmärtää, millaisilla alustoilla toimijat haluavat olla tai millaisia digimyynnin malleja tulee ottaa käyttöön. Eri käyttötarpeisiin eri kohderyhmille sopivat erilaiset ratkaisut.
19. Tarvitaan alalle räätälöityä koulutusta ja muuta tukea. Näin jokainen alan toimija voi matalalla kynnyksellä ottaa käyttöön digitaaliseen myyntiin, välittämiseen ja mittaamiseen kehitettyjä työkaluja.
20. On tärkeää oppia näkemään uusien teknologioiden koko kirjo ja niiden arvo omalle toiminnalle. Uhkien lisäksi ne tarjoavat paljon mahdollisuuksia, joista luova ala voi hyötyä.
Haluatko kuulla lisää? Tilaa Giglen uutiskirje tai ole yhteydessä inkeri@gigle.fi