Lukuvinkit
Listaamme kiinnostavat kulttuurialoihin, luovaan talouteen sekä myyntiin ja markkinointiin liittyvät uutiset, artikkelit ja podcastit muista medioista. Päivitämme listaa viikottain.
HS: Suomi on juuttunut luovien alojen kakkosdivariin
"Luovien alojen osuus kansantaloudesta ei ole vuosituhannen alun kehitysohjelmista ja toiveista huolimatta kasvanut."
World Economic Forum: The Future of Jobs Report 2023, Key findings
"Technology adoption will remain a key driver of business transformation in the next five years. Over 85% of organizations surveyed identify increased adoption of new and frontier technologies and broadening digital access as the trends most likely to drive transformation in their organization."
Uudenmaanliitto: Tulevaisuus kasvaa kulttuurista, siitä ei ole viisasta leikata
“Kulttuurinen pääoma on kasvualusta, jossa tulevaisuuden kulttuuri ja luovien alojen kasvuyritykset odottavat suotuisia olosuhteita päästäkseen punkemaan esille.”
Taike: Taiteen ja kulttuurin barometri 2023 - Taiteilijan työn monet muodot
Vuoden 2023 barometrin teemana on taiteilijan työn monet muodot. Barometrikyselyyn vastasi syksyllä 2023 yhteensä 1 417 taiteilijaa. Raportissa tarkastellaan taiteenalojen ylittämistä ja toimimista monitaiteisesti, työn sisältöjä ja toimialoja, joilla taiteilijat työskentelevät sekä moninaisia tulolähteitä ja ansainnan malleja.
Digital Commerce Finland: Verkkokauppojen markkinoinnin automaation nykytila Suomessa
Miltä personoidun asiakaskokemuksen ja markkinoinnin automaation nykytila näyttää suurissa suomalaisissa verkkokaupoissa? Digital Commerce Finland selvitti:
"Tämä kaikki pistää miettimään, miten paljon nopeampaa ja kannattavampaa kasvua kansainväliset kilpailijat saavat näin suuresta erosta jokainen kuukausi ja jokainen vuosi, joiden aikana suomalaiset kaupat vielä odottavat toteutuksiensa kanssa."
Aftonbladet: Ministern: Kulturen ny "basindustri" för Sverige
"Kulturen är en tillväxtmotor som väldigt ofta underskattas, enligt regeringen.
– De kulturella och kreativa branscherna måste börja betraktas som en ny basindustri för Sverige. Kanske behövs det ett självbildsskifte för att kunna frigöra den potential som finns här", säger kulturminister Parisa Liljestrand.