Uusimmat puheenaiheet
Listaamme kiinnostavat kulttuurialoihin, luovaan talouteen sekä myyntiin ja markkinointiin liittyvät uutiset, artikkelit ja podcastit muista medioista.
Analyysi: Elokuvasäätiön tukema elokuva floppasi teattereissa, eikä sillä ole mitään väliä
Yhteisöllisesti tehty Parvet keräsi surkeasti katsojia. Juuri näitä elokuvia Suomen elokuvasäätiön täytyy tukea, kirjoittaa kulttuuritoimittaja Anton Vanha-Majamaa.
Suomen tuottavuus sukeltaa, ja siihen löytyy yllättävä selitys
Palvelualojen heikko työn tuottavuus on syypää koko Suomen heikkoon tuottavuuskasvuun. Siitä kärsii koko Suomen talous.
Suomen Kuvalehti: Laaturahaa laatuelokuviin
Suomalaiset sijoittajat löysivät elokuva-alan huipulta markkinaraon, joka tuottaa nyt miljoonia.
YLE: Vihdoin vapaa – Tanssija vaihtoi ammatin kirjastoalaan
"On paradoksi, että kun olin tullut ikään kuin omavaraisemmaksi taiteilijana, se syöksi minut samalla ulos yhteiskunnan tukirakenteesta. Minun piti myös vakuuttaa, että työttömänä en jatka taiteellista työtäni mitenkään." Lähes puolet esittävän taiteen työntekijöistä on harkinnut ammatinvaihtoa, selviää vuoden 2022 taiteen ja kulttuurin barometrista. Brunou on yksi heistä."
Helsingin Sanomat: Kukoistuksen airut – Pian kansakuntamme pääsee nauttimaan vahvasta kasvukaudesta
Taloustieteilijä Mika Malirannan näkemys on suorastaan hätkähdyttävä.
"Suomen talous näyttää hyvin lupaavalta", Maliranta sanoo. Kaikesta synkkyydestä huolimatta Suomen talouden näkymät ovatkin valoisat ja lähitulevaisuudessa kansankunta pääsee nauttimaan vahvasta kasvukaudesta. ”Suomeen on syntynyt kultainen sukupolvi, joka on perustanut erittäin lupaavia yrityksiä ja paljon. Yhteinen nimittäjä tämän sukupolven yrityksille on, että ne hyödyntävät uutta teknologiaa innovatiivisesti"
OP Media: Anna Hanski – Taiteessa ei uskalleta puhua rahasta
Taiteilijasuvun vesa Anna Hanski on myös yrittäjä. Hän ihmettelee, miksi ilmapiiri on usein sellainen, että taiteessa ei sovi puhua rahasta, tai että oman osaamisensa myyminen mittaa ihmisen arvoa. "Kun nyt buukkaan ravintolaamme esiintyjiä, yritän aina painottaa heille, että puhumme rahasta asiana, joka ei ole yhtä kuin sinä. Oman osaamisensa myyminen ja hinnoittelu voi olla vaikeaa, ja rahasta tulee helposti henkilökohtainen asia. "
HS: Suomi on juuttunut luovien alojen kakkosdivariin
"Luovien alojen osuus kansantaloudesta ei ole vuosituhannen alun kehitysohjelmista ja toiveista huolimatta kasvanut."
World Economic Forum: The Future of Jobs Report 2023, Key findings
"Technology adoption will remain a key driver of business transformation in the next five years. Over 85% of organizations surveyed identify increased adoption of new and frontier technologies and broadening digital access as the trends most likely to drive transformation in their organization."
Uudenmaanliitto: Tulevaisuus kasvaa kulttuurista, siitä ei ole viisasta leikata
“Kulttuurinen pääoma on kasvualusta, jossa tulevaisuuden kulttuuri ja luovien alojen kasvuyritykset odottavat suotuisia olosuhteita päästäkseen punkemaan esille.”
Taike: Taiteen ja kulttuurin barometri 2023 - Taiteilijan työn monet muodot
Vuoden 2023 barometrin teemana on taiteilijan työn monet muodot. Barometrikyselyyn vastasi syksyllä 2023 yhteensä 1 417 taiteilijaa. Raportissa tarkastellaan taiteenalojen ylittämistä ja toimimista monitaiteisesti, työn sisältöjä ja toimialoja, joilla taiteilijat työskentelevät sekä moninaisia tulolähteitä ja ansainnan malleja.
Digital Commerce Finland: Verkkokauppojen markkinoinnin automaation nykytila Suomessa
Miltä personoidun asiakaskokemuksen ja markkinoinnin automaation nykytila näyttää suurissa suomalaisissa verkkokaupoissa? Digital Commerce Finland selvitti:
"Tämä kaikki pistää miettimään, miten paljon nopeampaa ja kannattavampaa kasvua kansainväliset kilpailijat saavat näin suuresta erosta jokainen kuukausi ja jokainen vuosi, joiden aikana suomalaiset kaupat vielä odottavat toteutuksiensa kanssa."
Aftonbladet: Ministern: Kulturen ny "basindustri" för Sverige
"Kulturen är en tillväxtmotor som väldigt ofta underskattas, enligt regeringen.
– De kulturella och kreativa branscherna måste börja betraktas som en ny basindustri för Sverige. Kanske behövs det ett självbildsskifte för att kunna frigöra den potential som finns här", säger kulturminister Parisa Liljestrand.