Blog Image

Miten luovan alan yrittäjä voi saada uutta potkua toimintaansa? 6 vinkkiä Lisää myyntiä! -tapahtumastamme.

Lisää myyntiä! -tapahtumamme kokosi yhteen luovien alojen tekijöitä, jotka haluavat kasvattaa myyntiään ja tehdä liiketoiminnastaan aiempaa asiakaslähtöisempää. Tapahtumassa vallitsi inspiroiva ja eteenpäin vievä energia, kun lähes 90 luovan alan yrittäjää kokoontui keskustelemaan myynnistä, kasvusta ja liiketoiminnan kehittämisestä.

Joni Pakanen ja Reino Meriläinen



6 vinkkiä päivän teemoista

1. Luovilla aloilla on valtava kasvupotentiaali

Jos olet luovan alan yrittäjä, meillä on sinulle hyviä uutisia! Luovat alat ovat maailman nopeimmin kasvava teollisuudenala. Kansainväliset ennusteet osoittavat hurjaa kasvua, johon jokaisella luovan alan tekijällä on mahdollisuus tarttua. Myös kansainvälinen taidemarkkina kasvaa digitaalisuuden myötä! Suurimmat kasvun paikat ovat: luovat palvelut, skaalautuvat sisällöt, aineeton arvo ja uudet teknologiat. Näitä asioita viedään strategiatasolla eteenpäin esimerkiksi ministeriöissä, mutta voimme lähteä tekemään muutosta omassa toiminnassamme jo tänään! Jos termit eivät sano sinulle mitään, nyt niistä kannattaa kiinnostua.

2. Manuaalisesta digitaaliseen

"Asiakas on digissä, missä sinä olet?" oli Giglen vasta julkaistun Kasvua luovan alan palveluille -selvityksen sanoma. Moni osallistuja huomasi, että oman osaamisen tuotteistaminen digitaalisesti voi avata täysin uusia mahdollisuuksia. Digistrategian ei tarvitse olla monimutkainen – jo selkeä verkkosivusto, toimiva somepresenssi tai myyntialusta voivat tehdä suuren eron. Hyvin rakennettu verkkoläsnäolo ja digitaaliset työkalut mahdollistavat laajemman asiakaskunnan tavoittamisen ilman suuria lisäkustannuksia. Työtapoja tehostamalla jää enemmän aikaa luovuuteen. 

3. Vastaatko kysyntään?

Jos omat tuotteet tai palvelut eivät tuota tarpeeksi tuloa, on hyvä pysähtyä miettimään, mikä asiakasta kiinnostaa? Mikä on se tarve, johon voisit vastata? Tutustumalla unelma-asiakkaaseesi paremmin, saat vastaukset kaikkiin olennaisiin kysymyksiin: Mikä osaamisessasi on arvokasta? Mille on kysyntää? Millä hinnalla? Missä kanavassa? Ja minkälainen teknologia sinulle olisi sopivin?

4. Tunne itsesi – kasvun suurin este on ajattelussa

Myös tämä aihe nousi esiin selvityksessä. Alalla vallitsevat pelot ja asenteet voivat jarruttaa kasvua. Omassa puheenvuorossaan Marjukka Laurola, organisaatiopsykologi ja valmentaja, avasi itsensä johtamisen merkitystä yrittäjän menestykselle. Oman energian ja mielen johtaminen, oman arvon tunnistaminen ja kyvykkyyden hahmottaminen ovat keskeisiä tekijöitä kasvussa. Askel eteenpäin alkaa omasta uskosta ja rohkeudesta myydä omaa osaamista ja oppia uutta. Ja se, miten puhumme itsestämme ja alasta, muokkaa todellisuutta. (Lue myös: 3 uskomusmallia, joista yrittäjän on syytä päästää irti)

5. Yrittäjä ei ole yksin – verkostot auttavat onnistumaan

Konkreettinen esimerkki kuultiin, kun Joni Pakanen, palkittu taikuri ja yrittäjä, ja Reino Meriläinen, Helsingin seudun kauppakamarin johtaja ja valmentaja, kertoivat kokoamastaan Advisory Boardista Jonin uran tukena. Tällainen asiantuntijaryhmä voi tarjota monialaista sparrausta ja auttaa erityisesti niillä osa-alueilla, joissa yrittäjä tarvitsee lisätukea. Pyydä mukaan ihmisiä, jotka aidosti haluavat sinun onnistuvan! Samaa viestiä toi esityksessään suunnittelija Terhi Pölkki, jolle kollegojen vertaistuki on uran aikana ollut tärkeää. Vaikeina hetkinä muille yrittäjille puhuminen auttaa ja on taas helpompi jatkaa hommia. Terhi avasi myös esityksessään avoimesti oman yrityksensä lukuja, ja juuri tällainen avoimuus edesauttaa alan yhteistä kasvua.

6. Aseta selkeitä tavoitteita kasvuun

Sekä Joni Pakanen että päivän päättävän inspiroivan puheenvuoron antanut Jenni Ahtiainen (Deafmetal), alleviivasivat tavoitteiden tärkeyttä. Molemmat olivat uransa aikana listanneet kansainvälisestikin tunnettuja henkilöitä, joiden kanssa halusivat tehdä yhteistyötä, ja molempien tavoitteet olivat myös toteutuneet. Jennin kansainvälinen yrittäjätarina osoitti myös, kuinka vahva visio, johdonmukainen tekeminen ja avun pyytäminen tiukoissa paikoissa voivat avata ovia uusille markkinoille.


Päivä tarjosi käytännön työkaluja, uutta näkökulmaa ja ennen kaikkea vahvisti yhteisön voimaa. Kiitos kaikille osallistujille ja puhujille – tästä inspiroituneena eteenpäin! 🚀

Palautteet saivat meidät niin hyvälle mielelle ‍🤗

😃 “Hienosti rakennettu päivä, josta jäi käteen paljon työkaluja."

😃 "En arvannut kuinka nopeasti ja konkreettisesti ”Lisää myyntiä” tapahtuu, sillä olen myynyt koulutuksen jälkeen viikonlopun aikana 5 maalausta!"

😃 "Oman tekemisen suunta tuntuu nyt selkeämmältä, ja into omaan jo yli 20 vuotta jatkuneeseen yksinyrittäjyyteen uudenlaiselta.”

Tavoitteenamme on jatkossakin puhua suoraan ja avoimesti myynnistä ja rahasta luovilla aloilla. Jos haluat olla mukana tulevissa tapahtumissamme, saat niistä tiedon uutiskirjeessämme. Tilaa se täältä

Tapahtuma oli osa Giglen OMA-hanketta ja se järjestettiin yhdessä Suomen yrittäjien KLOV-hankkeen kanssa

Giglen OMA-hankkeesta ja Suomen yrittäjien KLOV-hankkeesta: Salli Raeste, Laura Rautkallio-Salminen, Inkeri Borgman ja Nellie Nyberg

Ota yhteyttä

Autamme sekä yksityisiä että julkisia organisaatioita siirtymään palveluiden välittämisen manuaalisista prosesseista digitaaliseen.

Ota yhteyttä
Arrow Image