Miten suunnitella toimiva koulutussarja luovan alan yrittäjille?
Hiljattain tekemämme selvityksen mukaan 61 % luovan alan toimijoista kaipaisi enemmän tukea palveluidensa viestintään ja markkinointiin, ja lähes 40% digitaalisiin ratkaisuihin. Vain 30 % koki osaavansa myydä omia palveluitaan. (Kasvua luovan alan palveluille 2024)
Aika isoja lukuja vai mitä? Tarve koulutukselle on kova.
Luovan alan yrittäjät eivät aina tunnista itseään yrittäjiksi – saati sitten myyjiksi. Siksi heidän tarvitsemansa koulutuspolku on suunniteltava niin, että se resonoi ja antaa uskoa omaan tekemiseen.
Yrittäjät saattavat toivoa koulutusta somepostausten teosta tai markkinointivideon suunnittelusta, mutta yksittäisten vinkkien tarjoaminen ei tuo parasta mahdollista tulosta, jos he eivät hahmota myynnin ja markkinoinnin mekanismeja.
On kuitenkin mahdollista lyhyessäkin ajassa saada haltuun hyvä myynnin ja markkinoinnin ymmärrys, jota voi lähteä hyödyntämään heti omassa tekemisessä.
Jotta yrittäjät voivat omaksua myynnin ja markkinoinnin keskeiset taidot, on olennaista suunnitella heille johdonmukainen, vaiheittain etenevä koulutussarja. Tarkkaan harkituilla sisällöillä yrittäjät pääsevät oppimaan vaihe vaiheelta ja saavat käyttöönsä toimivat työkalut liiketoimintansa kehittämiseen.
Me Giglellä olemme kehittäneet sisältörakenteen, joka varmistaa, että yrittäjät saavat oikeat työkalut oikeaan aikaan:
1. Johdanto luovan ja taidealan palveluiden myyntiin
Onnistunut myyntityö tuo laajemman yleisön, enemmän vaikuttavuutta ja taloudellista turvaa. Koulutuksessa käydään läpi, millaista moderni myyntityö on ja miten luovan alan tekijä voi kehittää myyntitaitojaan.
2. Digitaalisen myynnin perusteet
Digimyynnin rooli kasvaa päivä päivältä ja on tulevaisuuden kilpailuedun kannalta ehdoton edellytys. Koulutuksessa käymme läpi, mitä digitaalisista myyntimalleista on hyvä tietää ja miten digimyynnin aloittamisessa pääsee alkuun.
3. Tuotteistus ja kohderyhmät
Tuotteistamisen avulla tehdään palvelut näkyväksi ja nostetaan kannattavuutta luomalla monistettavia konsepteja ja toimiva tuoteportfolio. Koulutuksessa opitaan löytämään omat kohderyhmät ja testaamaan, onko ideoille aitoa kysyntää.
4. Hinnoittelu ja kannattavuus
Miten ansainta suunnitellaan niin, että se on kestävää? Koulutuksessa käydään läpi erilaiset hinnoittelumekanismit ja eri ansaintamallit. Laajempi ymmärrys auttaa kehittämään omaa toimintaa ja näkemään uusia mahdollisuuksia.
5. Myyntikanavat ja ostopolut
Mistä asiakkaat tavoitetaan? Millaisia myyntikanavia ja ostamisen tapoja asiakkaasi suosivat? Koulutuksessa opitaan ymmärtämään, millaisista eri kanavista asiakkaat tulevat palveluidemme pariin ja luomaan oma ostamisen polku.
6. Viestintä ja sisällöntuotanto
Viestintä on muutakin kuin somepostauksia. Markkinoinnin ja myynnin tekeminen on helppoa, kun taustalla on hyvin suunniteltu viestintästrategia. Koulutuksessa opitaan näkemään kuvat, sanat ja videot osana isompaa tarinaa.
Tämä kokonaisuus on testattu hyvin tuloksin!
Tutustu digimyynnin, markkinoinnin ja kannattavan liiketoiminnan koulutuspolkuumme tarkemmin täällä , ja ole yhteydessä, niin voimme muokata yksittäisen tai useamman koulutuksen juuri sinun tarpeitasi vastaavaksi.
Giglen yrittäjätaustaiset ja luoviin aloihin erikoistuneet asiantuntijat ovat pitkän linjan ammattilaisia ja tuntevat hyvin alan erityistarpeet. Meitä on kiitelty nimenomaan käytännönläheisestä ja asiantuntevasta lähestymisestä:
”Inkerin myynnin ja markkinoinniin etäkoulutus tarjosi Lilithin jäsenille arvokasta näkökulmaa nimenomaan luovien ammattien näkökulmiin. Sellaisia kouluttajia on aika harvassa, joille taidepalvelujen ja -sisältöjen myynti on arkipäivää ja jotka ovat osanneet tähdätä korkealle taide- ja kulttuuripalvelujen tuotteistamisen kanssa.”
Myynnin koulutus: Osuuskunta Lilith
Ota yhteyttä – me autamme teitä suunnittelemaan juuri teidän yrittäjillenne sopivan koulutuskokonaisuuden ja viemme heidät onnistuneelle oppimispolulle!
Tutustu koulutuskauppaamme täällä